Lichamelijk onderzoek

Houding en bewegingsmogelijkheid van het bekken, de rug en de benen

Vooral bij bekkenpijnklachten maar ook bij andere klachten is het van belang om de bewegingsmogelijkheden en de stand van het bekken en de lage rug te onderzoeken. Het functioneren van de bekkengewrichten en de bekkenbanden wordt bij dit onderzoek getest. Hierbij voelt de bekkenfysiotherapeut de stand van het bekken aan de achterzijde en laat u enkele bewegingen maken. Ook wordt de bewegingsmogelijkheid van de lage rug, het bekken en de heupen getest. Dit gebeurt door diverse lichaamsdelen in meerdere houdingen te bewegen.

Bij dit onderzoek kan mogelijk worden vastgesteld dat een gewricht te weinig beweging heeft of juist erg soepel is of dat er een irritatie van de bekkenbanden aanwezig is.

De spierfuncties van de buik-, rug- en beenspieren

Bij dit onderzoek zal de bekkenfysiotherapeut weer enkele bewegingen met het bekken, de lage rug of de benen maken om te onderzoeken of de spiergroepen verkort of te gespannen zijn. Ook een te korte of te gespannen spiergroep rondom een gewricht kan een bewegingsbeperking of blokkering van een gewricht veroorzaken.

Daarnaast zult u gevraagd worden zelfstandig beweging uit te voeren met de benen of het bekken, soms ook tegen enige weerstand in. Hiermee wordt de spierkracht en spiercontrole getest. Door verminderde spierkracht en vooral spiercontrole kunnen klachten van het bekken ontstaan. Ook door middel van aanraken met de hand of vingers kan onderzocht worden hoe de spanning in de spiergroepen is en kan er gekeken worden of er sprake is van pijnpunten in de spier of een spieraanhechting.