Elektrostimulatie

Elektrostimulatie kan toegepast worden bij de volgende problemen:

• ernstig krachtverlies;
  • een overactieve blaas;
  • pijnklachten;
  • een erge hoge spierspanning

Bij elektrostimulatie van de bekkenbodem maakt de bekkenfysiotherapeut gebruik van een vaginale of anale probe, dezelfde probe die wordt gebruikt bij myofeedback. Bij elektrostimulatie worden de zenuwvezels in de bekenbodem gestimuleerd met milde elektrische prikkels. Op de probe wordt een gelei gebruikt waardoor de probe makkelijker ingebracht kan worden en waardoor de stroom beter geleid wordt. Omdat het u mogelijk een angstig gevoel geeft zal de bekkenfysiotherapeut de stroom eerst heel laag doseren. De stroom mag nooit pijnlijk zijn. Het is daarom belangrijk dat u goed aangeeft wat u voelt. Bij de meeste behandelvormen moet u de stroom duidelijk voelen, het mag echter nooit pijn doen. U kunt altijd aangeven wanneer u het vervelend vindt en u liever op een andere manier behandeld wilt worden.

Krachtverlies

Wanneer de bekkenbodemspieren ernstig verzwakt zijn en nog maar moeilijk kunnen aanspannen en bij ernstig coördinatieverlies kent men het gevoel van aanspannen niet meer. Middels elektrostimulatie kunnen de zenuwen gestimuleerd worden waardoor de spieren gaan aanspannen. Als een spier normaal aanspant, lopen er stroompjes vanaf de hersenen naar de spier. Deze stroompjes worden in ons lichaam zelf opgewekt. Met de elektrostimulatie zijn deze stroompjes precies na te bootsen waardoor de spier gaat aanspannen. Op deze manier kunt u weer voelen hoe de bekkenbodemspieren aanspannen. U gaat meedoen wanneer de stroom uw bekkenbodem laat aanspannen. Op deze manier kunt u leren hoe u zelf uw bekkenbodemspieren weer goed kunt gebruiken.

De overactieve blaas

Bij een overactieve blaas wordt een stroomvorm gebruikt die de blaas wat rustiger maakt. Op deze manier trekt de blaas niet zo vaak samen en neemt de plandrang af. Het urineverlies kan daardoor minder worden. Bij deze behandeling moet de stroom worden gedoseerd tot u de stroom duidelijk voelt.

Wanneer deze behandeling u goed helpt maar wanneer de klachten terugkomen na het beëindigen van de therapie, bestaat er de mogelijkheid dat u zichzelf thuis met een “thuisapparaatje” gaat behandelen. Wanneer u hiervoor in aanmerking komt, zal de bekkenfysiotherapeut dit uitgebreid met u doornemen. De behandeling kan gegeven worden met een vaginale probe of anale probe maar het is ook mogelijk de stroom toe te passen middels plak elektrodes op de huid op het heiligbeen of aan de enkel.

Pijn

Ook pijn kan een reden zijn om elektrostimulatie te geven. Er bestaan verschillende stroomvormen die pijnstillend werken. Er wordt gekozen voor een stroomvorm die specifiek op uw klachten is afgestemd. Bij sommige stroomvormen is het mogelijk dat u zichzelf behandelt met een “thuisapparaatje”, de TENS. De TENS wordt vooral bij chronische pijn gebruikt. De behandeling kan gegeven worden met een vaginale probe of anale probe maar het is ook mogelijk de stroom toe te passen met plak elektrodes op de huid ter hoogte van de pijn.

Hoge spierspanning

Het komt voor dat mensen erg veel spanning in hun bekkenbodemspieren hebben. Wanneer ontspanningstherapie of oefenen met behulp van de myofeedback niet voldoende resultaat geeft, kan met elektrostimulatie de spanning in de bekkenbodemspieren omlaag gebracht worden. Daartoe worden de spieren zo lang gestimuleerd totdat ze helemaal vermoeid raken en daardoor helemaal loslaten. Loslaten van spanning betekent dat de spier ontspannen is.